رولزرویس و easyJet برای اولین‌بار یک موتور هواپیما با سوخت هیدروژن را آزمایش کردند

0 2

پروژه‌ای به رهبری رولزرویس و easyJet توانسته است در آزمایش موفقی که احتمالاً به‌عنوان یکی از اولین گام‌ها در زمینه تحول صنعت هوانوردی و حرکت به‌سمت حذف آلودگی‌های کربنی تلقی می‌شود، یک موتور جت مدرن با سوخت هیدروژن را راه‌اندازی کند.

نمونه اولیه حاضر در این آزمایش در واقع همان موتور هواپیمای رولزرویس AE-2100A بوده که در پایگاه آزمایشی وزارت دفاع بریتانیا تست شده است. این توربین از سوخت سبز هیدروژن استفاده کرده که از جداسازی آب به اجزای سازنده آن به وجود می‌آیند. این سوخت در مرکز انرژی دریایی اروپا در جزایر اورکنی بریتانیا ساخته می‌شود.

«گرازیا ویتادینی»، مدیر ارشد فناوری رولزرویس در بیانیه‌ای در‌این‌باره می‌گوید: «ما در حال جابه‌جاکردن محدودیت‌ها برای کشف قابلیت‌های هیدروژن در حذف آلودگی‌های کربنی هستیم که می‌تواند آینده صنعت هواپیماها را تغییر دهد.»

«دیوید مورگان»، مدیر ارشد عملیات easyJet درباره عدم استفاده از برق و باتری‌های الکتریکی می‌گوید: «ما ایده باتری‌ها را بررسی کردیم و کاملاً مشخص بود که فناوری باتری احتمالاً نمی‌تواند برای هواپیماهای تجاری بزرگی که ما استفاده می‌کنیم، جواب بدهد.» به‌همین خاطر آنها به‌سراغ استفاده از سوخت هیدروژن رفته‌اند.

مخازن ذخیره‌سازی هیدروژن

موتور هواپیما با سوخت هیدروژن کربن دی‌اکسید تولید نمی‌کند

«الن نیوبی»، مدیر فناوری‌های هوافضا در رولزرویس ادامه می‌دهد: «زیبایی سوختی مثل هیدروژن این است که هیچ کربنی ندارد و به‌همین دلیل وقتی می‌سوزد، کربن دی‌اکسید تولید نمی‌کند.» مدیرعامل easyJet می‌گوید به تحقیقات درباره این نوع سوخت ادامه خواهد داد، چون هیدروژن می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای هواپیماهایی در ابعاد easyJet باشد.

این پروژه در راستای کارزار به صفر رساندن آلودگی‌های کربنی اجرا شده که از حمایت سازمان ملل هم برخوردار است. easyJet امیدوار است که تا سال 2050 که زمان هدف برای این کارزار است، بتواند نشر کربن خود را به کمترین حد برساند. این دو شرکت قرار است به همکاری‌های خود برای آزمایش قطعات مختلف ادامه دهند و در‌نهایت یک تست زمینی تمام و کمال را برای موتور جت رولزرویس Pearl 15 به انجام برسانند.

استفاده از سوخت هیدروژن طرفداران بیشتری پیدا کرده است. اخیراً هم در خبری اعلام شد که ایرباس در حال توسعه مخزنی برای نگهداری این سوخت در دمای منفی 253 درجه سلسیوس است.

منبع دیجیاتو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.