یک مجله روسی پژو 206 ایرانی را بررسی کرد + نکات مثبت و منفی در سرزمین شمالی

0 3

پژو 206 یکی از موفق‌ترین خودروهای فرانسوی به شمار می‌رود. این خودرو در سال 1998 به عنوان جایگزینی برای 205 معرفی شد و با وجود سالخوردگی، کماکان در کشور ما به حیات خود ادامه می‌دهد. همانند سایر بازارهای بین‌المللی، این هاچبک فرانسوی در کشور ما نیز با استقبال بسیار بالایی روبه‌رو شد. همین مسئله در کنار بازار تشنه، ایران خودرو را به فکر عرضه نسخه سدان انداخت و این‌گونه بود که پروژه 206 SD یا صندوقدار متولد شد. پژو 206 اس دی جز ایران، در چند کشور دیگر از جمله روسیه حضور دارد. این خودرو بین سال‌های 2006 تا 2012 در این کشور به فروش رسید. به تازگی یکی از نشریات روسی، به سراغ این سدان دو رگه رفته و مزایا و معایب پژو 206 SD را برای هموطنان خود برشمرده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، نگاهی است خلاصه‌وار به مقاله وبسایت روسی.

فهرست مطالبپژو 206 صندوقدار جزو ارزان‌ترین مدل‌های دست دوم بازار روسیهمزایا و معایب پژو 206 SD – پنج دلیل دلیل برای خریدن1. طراحی زیبا و حجم مناسب صندوق2. عملکرد مناسب موتور در روزهای سرد و مقاومت بالا در برابر خوردگی3. تجهیزات مناسب4. هندلینگ مناسب و مانورپذیری بالا در خیابان‌های شلوغ شهری5. قیمت متعادل و ارزش بالا در برابر قیمتمزایا و معایب پژو 206 SD – پنج دلیل برای نخریدن1. فضای داخلی کوچک2. ارتفاع کم اتاق3. آسایش کم و صدای زیاد کابین4. قدرت کم و مصرف سوخت زیاد در شهر5. سالخوردگی و هزینه نگهداری زیاد

پژو 206 صندوقدار جزو ارزان‌ترین مدل‌های دست دوم بازار روسیه

بسیاری از مشتریان بازار خودرو، توان خرید یک خودروی صفر کیلومتر را ندارند، از این رو به دنبال خرید مدل‌های دست دوم می‌روند. پژو 206 اس دی جزو ارزان‌ترین گزینه‌ها در بین مدل‌های دست دوم است. از نظر فنی این خودرو تفاوتی با نسخه هاچبک ندارد و با دو موتور 1.4 و 1.6 لیتری موجود است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مهندسان ایران خودرو سیستم تعلیق عقب آن را از 206 استیشن به امانت گرفته‌اند.

پژو 206 اس دی در بازار روسیه اکثرا به موتور 1.4 لیتری و گیربکس دستی مجهز است. این خودرو با توجه به سال ساخت و میزان سلامتی، قیمتی بین 100 الی 420 هزار روبل دارد. این رقم معادل 53 الی 225 میلیون تومان می‌شود.

مزایا و معایب پژو 206 SD – پنج دلیل دلیل برای خریدن

1. طراحی زیبا و حجم مناسب صندوق

اضافه کردن صندوق به پژو 206 هاچبک، به دلیل فرم تخم مرغی بدنه کار سختی است. اما باید نتیجه کار را ستود، چرا که برخلاف برخی پروژه‌های مشابه، 206 صندوقدار یا همان SD خودروی زیبایی از آب درآمده و جلو و عقب آن کاملا هماهنگ است.

صندوق عقب پژو 206 صندوقدار با حجمی در حدود 400 لیتر، برای یک خانواده کوچک و کم‌جمعیت کفایت می‌کند و می‌تواند کلیه لوازم پیک‌نیک چنین خانواده‌ای را در خود جا دهد. این همه ماجرا نیست، زیرا در صورت نیاز به فضای بیشتر، می‌توان صندلی‌های عقب را هم خوابانید.

بجز این، در درون کابین جعبه داشبورد فضای مناسبی دارد و جالیوانی‌های موجود روی درب آن کاملا مفید هستند. فقط نبود چراغ در داخل این جعبه یک نکته منفی است.

2. عملکرد مناسب موتور در روزهای سرد و مقاومت بالا در برابر خوردگی

پژو 206 SD در روزهای بسیار سرد به راحتی روشن می‌شود. برای مثال حین تست، این خودرو در یک صبح سرد زمستانی با دمای منفی 25 درجه بدون هیچ دردسری روشن شد. در دمای منفی 30 درجه هم مشکلی پیش نیامد و در دمای منفی 33 پس از یک هفته خوابیدن، با اولین استارت موتور شروع به کار کرد. این سدان حتی در دمای منفی 45 درجه هم بدون زحمت روشن می‌شود، به همین خاطر گزارش‌های کمی از خرابی آن در سیبری منتشر شده است.

بخاری قوی دیگر مزیت پژو 206 صندوقدار برای زمستان‌های سرد روسیه است. برای نمونه در دمای منفی 45 درجه، دمای کابین براحتی روی 25 درجه تنظیم می‌شود. البته در این بین یک ایراد کوچک نیز وجود دارد و آن اینکه گویا نمی‌توان دمیدن هوای گرم را فقط به دریچه مخصوص پاها محدود نمود. ضمن اینکه در این حالت بخاری کم‌توان به نظر می‌رسد و سرنشینان جلو این حس را دارند که کاش جریان هوای گرم کمی بیشتر بود. در سایر شرایط و هنگام استفاده از بقیه دریچه‌ها، قدرت بخاری کاملا کافی است.

بدنه مقاوم در برابر خوردگی مزیت بزرگ پژو 206 SD است. این ویژگی اهمیت زیادی دارد، چرا که در زمستان، جاده‌ها و خیابان‌های روسیه معمولا نمکی هستند! میزان مقاومت بدنه این خودرو در برابر خوردگی به قدری زیاد است که مشتریان آن را با وارانتی 12 ساله تحویل گرفته‌اند. البته در این بین انباری اگزوز یک استثناست و زودتر از انتظار باید آن را تعویض کرد. خوشبختانه این قطعه قیمت بالایی ندارد. اما در این بین یخ بستن درپوش باک از نکات منفی است که در کشور سردسیری مثل روسیه رانندگان را با مشکل روبه‌رو می‌کند. 

3. تجهیزات مناسب

پژو 206 همواره در بین رقبا به ارائه سطح بیشتری از امکانات و تجهیزات معروف بوده؛ این امر در رابطه با نسخه سدان هم صادق است. این خودرو حتی در مدل پایه هم کلیه امکانات لازم را ارائه می‌کند. سیستم تهویه مطبوع، شیشه برقی جلو، فرمان هیدرولیک، مه‌شکن، پخش CD، قفل مرکزی و ایموبیلایزر از جمله این موارد هستند. روس‌ها از وجود تجهیزاتی مثل آینه آفتابگیر، آینه عقب با پوشش ضد انعکاس، دکمه‌های کنار فرمان و ترمز دیسکی نیز رضایت زیادی دارند!

قدرت خوب کولر از دیگر نکات مثبت پژو 206 صندوقدار محسوب می‌شود. طبق نظرات شمار زیادی از مالکان، کولر این خودرو در روزهای گرم تابستان کارایی بسیار مناسبی دارد و فضای داخلی را سریعا زمستانی می‌کند!

سیستم صوتی پژو 206 SD کیفیت مناسبی دارد. اما نبود AUX و پورت USB را باید جزو نکات منفی دانست. این مشکل با جایگزینی پخش‌کننده استاندارد با هد یونیت‌های پیشرفته‌تر و یا خرید یک FM پلیر قابل حل است.

4. هندلینگ مناسب و مانورپذیری بالا در خیابان‌های شلوغ شهری

یکی از عواملی که باعث شده پژو 206 SD با وجود سالخوردگی، کماکان محبوب باشد، هندلینگ و قدرت مانورپذیری خوب آن است. از دید روس‌ها این خودرو پایداری مناسبی در سرعت‌های بالا و هنگام عبور از پیچ‌ها دارد؛ آنها دقت فرمان را نیز ستایش می‌کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که روس‌ها پایداری پژو 206 صندوقدار را در اتوبان، تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت قابل اطمینان می‌دانند.

جالب اینکه یکی از نشریات روسی، پژو 206 SD را با هیوندای سولاریس مقایسه کرده است. این نشریه عملکرد 206 صندوقدار در جذب ضربات را بهتر از سولاریس توصیف می‌کند، اما در سرعت‌های بالا، پایداری رقیب کره‌ای را بهتر می‌داند.

رانندگی با پژو 206 اس دی در مسیرها و ترافیک شهری، خیلی آسان‌ است و به خاطر ابعاد کوچک، راننده هنگام پارک یا گردش کمتر با چالش روبه‌رو می‌شود.  

5. قیمت متعادل و ارزش بالا در برابر قیمت

بسیاری از شهروندان روسی معتقدند پژو 206 SD از نظر ارزش در برابر قیمت، وضعیت خوبی دارد. برای کسانی که به دنبال شتاب بالا و سبقت‌گیری‌های زیاد نیستند و صرفا انتقال از نقطه A به نقطه B اولویت آنهاست، این خودرو جزو بهترین گزینه‌هاست. افرادی هم که ظاهر خودرو برایشان اهمیت دارد، در کلاس B نمی‌توانند گزینه‌ای بهتر از 206 صندوقدار پیدا کنند. بد نیست بدانید این خودرو ارزان‌قیمت‌ترین سدان خارجی حاضر در کلاس B بازار روسیه به شمار می‌رود.

مزایا و معایب پژو 206 SD – پنج دلیل برای نخریدن

1. فضای داخلی کوچک

اولین نکته‌ای که خریداران این خودرو باید در نظر بگیرند، ابعاد کوچک آن است. بنابراین کسانی که به دنبال یک خودروی بزرگ و جادار هستند، باید قید خرید پژو 206 صندوقدار را بزنند.

نگارنده روسی که 190 سانتی‌متر قد و 80 کیلوگرم وزن دارد، راحتی صندلی‌های جلو را در صورت تنظیم مناسب ارزیابی می‌کند. اما دستیابی راحتی برای فردی با این مشخصات، نیازمند قربانی کردن فضای سرنشینان عقب است. طوری که در چنین شرایطی فقط کودکان خردسال و یا اهالی لیلیپوت می‌توانند از صندلی‌های عقب استفاده کنند!

رسانه روسی پژو 206 SD را فقط برای خانواده‌های کم جمعیت و جوان و برای سفرهای کوتاه مناسب می‌داند. نکته جالب اینکه این رسانه می‌گوید بسیاری از مالکان 206 به دلیل رشد فرزندان و نیاز به فضای داخلی بیشتر و بزرگ‌تر، خودروی خود را می‌فروشند!

2. ارتفاع کم اتاق

پژو 206 SD ارتفاع کمی از زمین دارد. فاصله کف این سدان با زمین حدود 15 سانتیمتر است. البته در صورت احتساب تیغه سپر ارتفاع از این هم کمتر می‌شود. این امر در کنار بیرون‌زدگی زیاد سپرها از بدنه و در نتیجه زوایای ورود و خروج محدود، باعث می‌شود 206 صندوقدار در مسیرهای غیر آسفالت به مشکل بخورد. بجز این، هنگام عبور از روی سرعتگیرها نیز باید بسیار دقت کرد، چرا که احتمال برخورد کف با زمین وجود دارد.

ارتفاع کم پژو 206 SD از سطح زمین در زمستان و هنگام بارش برف زیاد نیز مشکل‌ساز می‌شود، زیرا سپر آن مدام به برف روی زمین گیر می‌کند. بطور کلی باید گفت این خودرو صرفا برای مسیرهای آسفالته مناسب است و اصلا در جاده‌های روستایی روسیه جواب نمی‌دهد.

3. آسایش کم و صدای زیاد کابین

واقعیت این است که از یک سدان کلاس B، نباید انتظار آسایش زیادی داشت. هر چند صندلی‌های جلوی پژو 206 صندوقدار برای سفرهای طولانی مدت راحت هستند، اما نبود امکان تنظیم فاصله فرمان با راننده یک نکته منفی به شمار می‌رود.

کیفیت مواد به کار رفته در کابین پژو 206 SD نیز چندان تعریفی ندارد. در جای جای فضای داخلی از پلاستیک خشک و سفت استفاده شده و پس از مدتی کوتاه، کابین به صدا می‌افتد. این خودرو در روسیه به سدان پلاستیکی معروف است! سیستم تعلیق هم مزید بر علت شده و برای یک سدان خانوادگی بیش از حد خشک به نظر می‌رسد. به همین خاطر رانندگی با آن در مسیرهای پردست‌انداز آزاردهنده است.

درباره عایق‌بندی صوتی نیز شکایت‌های زیادی مطرح است و بسیاری از مالکان این خودرو از نفوذ حجم بالایی از صداهای مزاحم به داخل کابین گلایه دارند.

4. قدرت کم و مصرف سوخت زیاد در شهر

پژو 206 صندوقدار با دو موتور 1.4 لیتری TU3 و 1.6 لیتری TU5 موجود است. این موتورها به ترتیب 75 و 109 اسب بخار قدرت دارند و نیروی تولیدی آنها از طریق گیربکس 4 سرعته خودکار یا 5 سرعته دستی به چرخ‎‌ها منتقل می‌شود.

نسخه مجهز به موتور TU3 در خارج از شهر خیلی تنبل است و مالکان زیادی از کندی آن حین شتابگیری گله‌مند هستند. در عوض این نسخه برای رانندگی در شهر مناسب است، به شرطی که کولر خاموش و راننده تنها باشد!

نسخه TU5 هم با اینکه قدرت بیشتری دارد، اما در مسافرت‌های خانوادگی و در صورت حمل 5 سرنشین و لوازم سفر آنها، کند احساس می‌شود. به‌ویژه در سربالایی‌ها و سبقت‌گیری‌ها.

سدان ایرانی-فرانسوی پژو 206 صندوقدار از نظر مصرف سوخت خیلی ایده‌آل نیست و گزارش‌های ضد و نقیضی درباره آن وجود دارد. برخی مالکان می‌گویند مصرف سوخت این خودرو در جاده 6 و در شهر 10 لیتر است. در این بین بعضی دیگر از مالکین ادعا می‌کنند با رانندگی ملایم این دو فاکتور به 5 و 7 لیتر کاهش می‌یابد. در مقابل شماری دیگر معتقدند اگر کسی نحوه رانندگی با این خودرو را بلد نباشد، مصرف سوخت به 10 و 14 لیتر می‌رسد!

5. سالخوردگی و هزینه نگهداری زیاد

خرابی اتفاقی است که برای هر خودرویی می‌افتد. اما چه انتظاری می‌توان از مدلی که 10-15 سال پیش توسط ایران خودرو ساخته شده، داشت؟ قطعا خرابی به سراغ پژو 206 SD هم می‌آید. نکته مهم اینکه مدل‌های موجود حالا سالخورده هستند و قطعا بیشتر از حد معمول دچار خرابی می‌شوند. طبیعتأ هر خرابی هم نیازمند پرداخت هزینه است. حال سوال مهم این است که تعمیرات 206 اس دی چقدر هزینه دارند؟

نگاهی به نظرات مالکان پژو 206 SD درباره هزینه نگهداری نشان می‌دهد در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد. شماری از مالکان معتقدند این خودرو دیر به دیر خراب می‌شود و با صرف هزینه کم می‌توان عیوب موجود را برطرف کرد. در مقابل شماری دیگر از مالکان نسبت به خرابی‌های مکرر و هزینه بالای تعمیرات آن گلایه دارند.

در هر حال با اشاره به برخی ارقام برای لوازم یدکی پژو 206 SD در روسیه بهتر می‌توان نتیجه‌گیری کرد. لنت ترمز این خودرو در روسیه حدود 2000 روبل قیمت دارد، یعنی با احتساب نرخ تقریبا 600 تومانی روبل چیزی در حدود 1.2 میلیون تومان.

نشریه روسی مشکلاتی مثل سوختن واشر سر سیلندر، خرابی دریچه گاز و حساسیت تسمه تایم را برای پژو 206 SD TU3 شایع توصیف کرده و هزینه رفع آنها را بالا عنوان می‌کند. این نشریه به هزینه بالای تعمیر گیربکس نیز اشاره دارد.

علاوه‌بر این‌ها، ایرادات برقی 206 SD در روسیه نیز زبانزد خاص و عام است! دلیل اصلی این مسئله به اتصالات ضعیف و پوسیدگی آنها نسبت داده می‌شود. جالب آنکه نشریه روسی می‌گوید این امر در بین خودروهای فرانسوی امری عادی به حساب می‌آید، اما ترکیب آن با کیفیت مونتاژ ضعیف ایران خودرو، وضعیت را دوچندان بدتر کرده است! خرابی رله یکی از مواردی است که نشریه روسی به آن اشاره می‌کند.

عدم آشنایی و مهارت کافی تعمیرکاران در رفع ایرادات سیستم تعلیق محور عقب و همچنین پرهزینه بودن آن دیگر مشکلی است که نشریه روسی به آن اشاره دارد. بطور کلی این نشریه توصیه می‌کند علاقه‌مندان به خرید پژو 206 صندوقدار، قبل از خرید به خوبی خودرو را با کارشناسان و مکانیک‌های خبره بررسی کنند تا میزان ایرادات آن حداقل باشد.

منبع دیجیاتو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.