خطر ایرج طهماسب و بچه جدی است!

0 8

یادداشت مجتبی احمدی ، دبیرسرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

«ایرج طهماسب» که یکی از پتانسیل های مهم تلویزیون و سینما در عرصه کار کودک و بخصوص ژانر تولیدات عروسکی است بعد از سالها دل تنگی برای رسانه و سالها دل تنگی مخاطب و رسانه برای او با برنامه ” مهمونی” به دنیای تصویر بازگشت.

بی تعارف باید بگوییم که ایرج طهماسب ،حمید جبلی و تیم همکار با او یکی از تاثیرگذارترین برنامه سازان رسانه ملی بودند که در تمام این ادوار سنین مختلف از نسل های متفاوت با او و عروسک های دوست داشتنی شان مانند کلاه قرمزی و پسرخاله در سالها قبل و ببعی و آقای همسایه ، دیبی و غیره در سالهای دیگر،خاطراتی فراموش ناشدنی دارند. 

ایرج طهماسب بالاخره بعد از سالها نبودن بی دلیل  برگشت و اینبار در فازی جدید در رسانه ای دیگر و البته بدون همراهی ، همراه همیشگی اش حمید جبلی پای به عرصه رسانه نوظهور نمایش خانگی گذاشت تا این بار از قابی دیگر با مخاطب همیشه منتظرش ارتباط برقرار کند . 

ایرج طهماسب این بار با چند عروسک جدید بازگشته است و عروسک ها دنبال این هستند که خود را میان مخاطب جا بیندازند و البته در این مسیر عروسک جذاب و با نمک بچه به سرعت با صدای خاص و هوشمندانه و زیرکانه هوتن شکیبا توانسته است گوی رقابت را از دیگر عروسک ها برباید و به یکی از پرسروصداترین و پر بازدیدترین آثار محتوایی تولید شده در شبکه های اجتماعی تبدیل شود. 

اما نکته ای که درباره برنامه مهمونی ، کار جدید ایرج طهماسب  است و  نمی توان از کنار آن به سادگی عبور کرد بحث محتوا و شاید گفت نگرشی است که در تولید موضوعات این برنامه مد نظر  تیم تولید قرار گرفته است .

این که برنامه مهمونی ، نویسنده دارد یا خیر، و یا  چقدر بر اساس بداهه های هوتن شکیبا وتیم تولید محتوای این برنامه تولید می شود بحثی است که می توان در جای خود به آن پرداخت اما تردیدی نکنید بامزه بودن و جذاب بودن و گیرا بودن یک عروسک در قدم اول کمک می کند تا حجم وسیعی از مخاطب درگیر آن شوند. لذا ما در شرایطی که قرار است با طیف وسیعی از مخاطب با قشرهای مختلف در شبکه های اجتماعی  بدون ممیزی و در پلتفرمهایی که قاعدتا بخش اعظمی از مخاطب خود را از دنیای مجازی می گیرند مرتبط باشیم باید مراقبت کنیم تا نوع کلام و جنس ادبیات کلام و البته جنس جملات و دیالوگ های ادا شده در اثر  طوری نگارش ، بداهه یا طراحی شود که گروه سنی متفاوت از آن برداشت مخصوص به خود را داشته باشند و کار نتیجه عکس نداشته باشد.

 در برنامه مهمونی شاهد این هستیم که عروسک بامزه بچه بدون در نظر گرفتن کوچک ترین چارچوب و ممیزی «که مشخصا جزء ویژگی های این کارکتر است» از هر نوع ادبیات و هر نوع کلامی استفاده می کند که این مسئله می تواند به همان اندازه که تاثیر مثبت در بازگشت ایرج طهماسب دارد تاثیر منفی  نیز داشته باشد و این روزها شنیده می شود که خانواده ها به رغم علاقه شخصی خود در دنبال کردن برنامه مهمونی مراقب هستند تا کودکان شان پای برنامه مهمونی و عروسک جذاب و بانمک بچه ننشینند اگرچه  اصطلاحات نامرغوب  عروسک بچه که به لحاظ عرف واخلاق نمی تواند برای گروه سنی کودک مفید باشد در حال وایرال شدن ودیده شدن مفصل است. 

طبیعی است که ایرج طهماسب بعد از سالها کار برای کودکان به دنبال این نیست که عروسک و برنامه اش به بدآموزی برسد اما متاسفانه باید گفت که وسوسه های وایرال شبکه های اجتماعی و اینکه امروز دیده شدندر تبلیغات شبکه های اجتماعی و پیج های پربازدید یکی از دغدغه های سازندگان است متاسفانه ایرج طهماسب را هم به این مسیر برده   و عملا آقای مجری معروف تلویزیون که با کاراکتر کلاه قرمزی و پسرخاله سالها رفتارهای انسانی را به مخاطبش آموزش داده است می رود تا تاثیرات برعکس بر مخاطبش داشته باشد اتفاقی که شاید  کم کم اعتماد خانواده ها  را به ایرج طهماسب  تحت الشعاع قرار دهد. 

در آخر باید گفت برغم محبوبیت و جایگاه مهم ایرج طهماسب در حوزه آثار عروسکی و بخصوص ژانر کودک و نوجوان او باید مراقب باشد که کودکان و نوجوانان نسل امروز که به شدت از رسانه تاثیر پذیر هستند و البته این روزها در کنار اعضای بزرگتر خانواده شان پای برنامه مهمونی او می نشینند و از عروسک بچه به دلیل جذابیت وجایگاهی که این روزها پیدا کرده است تاثیر بسیاری می گیرند دچار چالش جدی با گروه سنی محبوبش نشود ، فراموش نکنیم که بسیاری از هم نسلان ما از برنامه های تلویزیونی ایرج طهماسب در حوزه های مختلف آموزشی و فرهنگی و حتی بهداشتی آموخته اند و قرار نیست او بعد از بازگشت دوباره اش ماموریت جدیدی را در خصوص کودکان و نوجوانان تجربه کند.

انتهای پیام//

منبع برنا
از طريق اخبارهاب
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.